HR в умовах війни. Досвід роботи Auchan Україна

Марта Труш, Директорка Людських ресурсів Auchan Україна

Війна змінила пріоритети роботи і підкреслила цінності. Наріжним каменем діяльності Auchan Україна й основним орієнтиром для HR-команди стала турбота про більше ніж 5 000 фахівців, які працюють в службах та магазинах АШАН по всій території України.

 

Безперервна робота – внесок у спільну перемогу

Для Auchan Україна основним завданням у перші тижні війни було забезпечити роботу магазинів, де була така можливість. Ми, звісно, застерігали співробітників про небезпеку, але люди хотіли працювати. Навіть коли ми зачиняли магазини у Києві, у Харкові, що було складним рішенням заради безпеки наших співробітників, були люди, які хотіли попри все виконувати гуманітарну місію. Важливо було допомогти бійцям ЗСУ та ТРО, оскільки наші магазини регулярно відвантажують товари на благодійність, а також дати можливість українцям купувати продукти.

Завжди були співробітники, готові відкрити магазин. Навіть коли не ходив громадський транспорт, вони йшли пішки по декілька кілометрів,  заради того, щоб допомагати людям зі свого боку, на своєму фронті. Звичайно, було складно відкриватися, коли довоєнний штат магазину 300 осіб, а на роботу могли вийти близько 50.

Забезпечити якісне функціонування магазину в таких складних умовах нам допомогли у тому числі й HR-стандарти, розроблені ще до війни. Зокрема,  у нас в компанії розвинута полікомпетентність – це коли один співробітник вміє виконувати роботу співробітників інших департаментів. Один з елементів розвитку персоналу раптово став дуже важливим після початку повномасштабної війни. Саме тому, нам не доводилося залучати нових людей і кардинально перебудовувати робочі процеси. Захоплює і надихає надзвичайна віддача людей. Ми працювали і у вихідні, і цілодобово, щоби забезпечити роботу на своєму фронті.

Турбота про працівників – основа побудови робочих відносин

Турбота про наших працівників, особливо під час війни, стала основою побудови робочих відносин. Ми примусово не звільняли співробітників, не зменшували штат, не скорочували виплати. Тобто, коли був скорочений день через складну ситуацію чи часті повітряні тривоги, коли магазин зачинявся раніше графіку, ми все одно рахували співробітникам повні робочі години.

Ми підтримуємо фінансово тих працівників, які залишилися без роботи через тимчасове закриття магазинів у їхньому регіоні. Також ми залучили додаткові ресурси, щоб виплачувати винагороду співробітникам на територіях, де тривають активні бойові дії, і тим працівникам, які робили і роблять особливі внески в діяльність компанії під час воєнного стану. Вони – супергерої!

Ми постійно тримаємо зв’язок з кожним співробітником. З кимось ми бачимося особисто на роботі, з кимось спілкуємося онлайн. Тим працівникам, які переїхали до інших країн, надається допомога від Аuchan у відповідних країнах. Ми намагаємося підтримувати зв’язок з особливо чутливою для нас категорією працівників, а саме, мобілізованими до лав ЗСУ або бійцями ТРО, які перебувають на небезпечних територіях.

Аби допомогти нашим співробітникам і їхнім родинам ми створили благодійний фонд «Auchan з Тобою». Уже здійснені перші виплати постраждалим від війни. Цей фонд діє за підтримки Міжнародного благодійного фонду Ашан. У подальшому ми плануємо продовжувати роботу нашого фонду у мирний час з іншими проєктами.

Менеджмент наближеності в дії

З початку війни найбільшим викликом для HR-служби і водночас завданням стало постійно тримати зв’язок з людьми. У ситуації, коли всі опиняються в неочікуваній кризі, потрібно знати, що відбувається в кожному підрозділі, ба більше, з сім’єю кожного нашого співробітника. Під час війни люди виїжджають, переїжджають, втрачають зв’язок через ті чи інші обставини.

На щастя, основною відмінністю HR-системи Ашан є менеджмент наближеності, який, крім робочого, передбачає ще й особисте спілкування. Завдяки менеджменту наближеності ми знаємо не тільки про виконання задач та робочу ефективність, а й про сім’ю, рідних працівників, де перебуває людина, про її подальші плани.

Ми забезпечуємо фізичний захист для тих працівників, які виходять на роботу. Заради фізичної безпеки в Auchan Україна під час тривог зачиняються всі магазини, а працівники проходять в укриття.

Чому ми так наполягаємо на цьому? 9 травня російська ракета зруйнувала один із наших магазинів — Ашан Фонтанка в Одесі. На відміну від трагедії у Кременчуці, це трапилося у неробочий час. Але ж ніхто з нас не знає, коли і де буде наступний удар.

Для Ашан фізична безпека співробітників та клієнтів важливіша за прибуток. Так, ми розуміємо, що коли ми кілька разів на день зачиняємо магазин під час повітряних тривог, наші покупці можуть піти до конкурентів. Це зменшує наш товарообіг. Але ми все одно йдемо на цей крок.

Війна змінила ринок праці

Великі компанії зараз практично не набирають нових людей. Є певний період вичікування, щоб проаналізувати ситуацію, щоб оцінити проєкти, які через обставини зупинилися, призупинилися чи взагалі не мають змоги продовжитися. Це вичікування і спричиняє замороження вакансій.

На ринку праці нині криза: на одне робоче місце претендують десятеро. Не секрет, що до війни рітейл шукав людей частіше, аніж було бажаючих працевлаштуватися. Та й Ашан, завдяки своїй експертизі та навчанню, був донором кадрів для колег на ринку. Нині до нас черга.

Ще один аспект HR в умовах війни — плинність кадрів зараз практично відсутня. Звільняються ті, що виїхали за кордон. Ті, що залишилися, тримаються за роботу. За статистикою, 70% наших співробітників є єдиними годувальниками в сім‘ї.

У кількість непрацюючих входять працівники зачинених магазинів. Вони залишаються нашими співробітниками, бо ми віримо, що нам вдасться швидко відновити магазини. А співробітникам, які виїхали за кордон, ми допомагаємо влаштовуватися в Ашан інших країн. Таких уже декілька десятків.

Утім по своїй компанії ми бачимо, що люди поступово повертаються в Україну на свої робочі місця. Якщо на початок війни третина наших співробітників не мала змоги працювати, то зараз це менше 12% відсотків.

 

HR-стандарти, які варто взяти на озброєння

Бути на зв’язку

Ашан завжди славився HR-стандартами, які, насамперед, передбачають цінність кожного співробітника. Тому під час війни важливо бути на зв’язку з кожним працівником, розуміти, що бар’єр чутливості кожної людини підвищений, всі потребують підтримки.

Більше чіткості у постановці завдань

Також потрібно враховувати, що зараз деякі працівники можуть мати меншу концентрацію уваги, тому, коли говоримо про результативність роботи,  потрібно більше чіткості у постановці задач, важлива менеджерська підтримка, аби в співробітника була мотивація для гарного результату.

Давати людям можливість висловитися, не приховувати інформацію про діяльність компанії

Важливо давати співробітникам можливість висловлюватися, навіть виплеснути свої емоції. Тому бажано регулярно організовувати загальні та індивідуальні зустрічі. Також варто постійно шукати маленькі перемоги, щоб підтримувати атмосферу в командах. І ще дуже важлива цінність Ашан – давати співробітникам відкриту і правдиву інформацію про актуальну діяльність компанії, показувати бачення майбутнього, яке дає відчуття стабільності.

Наш слоган — Ашан з тобою в кожному моменті. Він створений з думкою про наших клієнтів та співробітників. Період війни вкотре підтвердив, що гасла мають сенс, коли реально діють, а не тільки прописуються на папері. Ми пишаємося роботою кожного нашого співробітника, підтримуємо усіх матеріально та морально, піклуємось про безпеку і мотивацію, наш менеджмент прозорий та щирий.  Тому команди відповідають нам самовідданою працею! Вже сьогодні ми разом інвестуємо у майбутнє України!